Česká automobilka ešte v roku 2018 predstavila na autosalóne v Tel Avive nový model s názvom Scala. S odstupom času údajne revolučná Scala odkrýva svoje krivky a zdá sa, že má čím zaujať. Scala znamená po latinsky schody a tie majú byť presným nasmerovaním toho, kam sa má Škoda uberať. A to znamená, že značka chce stúpať do výšin. Nový dizajn, nová identita a dynamický rozvoj. Práve Scala má byť svojím autentickým vzhľadom a dynamickými prvkami novou vizitkou značky.
Simply clever, virtuálny kokpit, infotainment systémy. Tieto slovné spojenia sú novým jazykom, ktorým koncern Škoda komunikuje. Asistenčné systémy zdvihnú nielen úroveň komfortu vozidla, ale vytvoria aj technologický skok spojený s efektívnymi riešeniami. A je skutočne Scala tým vozidlom, ktorému patrí status novej krvi?
Plynulá línia a ostrý rez
Oliver Stefani je šéfdizajnér spoločnosti Škoda Auto, a teda je aj mužom, ktorý je zodpovedný za nový vývoj dizajnu značky Škoda. Sám zdôraznil, že Scala je doslova posolstvom. Jemné a plynulé línie sú doplnené o prudké a ostré hrany, ktoré robia model Scala nielen emocionálnejším, ale aj dravším. Dôkazom toho, že aerodynamika funguje, je aj znížený odpor vzduchu.
Nový model má v očiach FULL LED svetlomety. Nielen v rámci stretávacích, ale i diaľkových svetlometov. Keď sa Scale pozriete do tváre, nos pôsobí ako by smeroval nadol, čo pôsobí pomerne „eroticky“ a dravo. Mnohým možno profil vozidla pripomína jeho dosluhujúceho predchodcu Rapid Spaceback. Avšak zachované zostali len určité proporcie a tvar vozidla, Scala je opticky dlhšia a má takisto dizajnové vychytávky (napr. spojler), ktoré ju robia úplne inou.
Zadná časť sa už o poznanie viac podobá na spomínaný Rapid. No predsa len má Scala svoje vlastné prvky. Veko kufra zdobí mohutný nápis ŠKODA, vzadu už logo značky nenájdete. Zadné svetlá sú takisto plne LED diódové a ponúkajú dynamickú – pohyblivú smerovku, ktorá je v koncerne typická pre Audi či Volkswagen.
Nová identita vo vnútri
„Nová ŠKODA Scala je prvým sériovým vozidlom, v ktorom realizujeme náš nový koncept interiéru a spolu s novými farbami a materiálmi zavádzame aj modernizovaný dizajnový jazyk. Premiéra modelu Scala je počiatkom novej identity značky ŠKODA, ktorá je emocionálna a funkčná zároveň,“ uviedol Norbert Weber, ktorý je vedúcim dizajnu interiéru spoločnosti ŠKODA Auto. Koncept interiéru kráča v stopách koncepcie Vision RS. Sériová Scala tak na predný panel dostala dva dominantné displeje, ku ktorým si ešte povieme viac.
Mäkký povrch palubnej dosky a kryštalická štruktúra výplne dverí pôsobia vskutku unikátne a doteraz pre koncern ŠKODA neboli typické. Priestor v aute je veľkorysý. V porovnaní s konkurenčným Golfom až nadštandardný. Veď rázvor nápravy je dlhý až 2 649 mm. Sedadlá sú čalúnené mikrovláknom Suedia a aj vzadu majú pasažieri dostatok miesta. Nad zadnými sedadlami je priestor 982 mm, čo je v segmente hatchbackov úplne postačujúce. Poteší aj batožinový priestor, ktorý je v tejto triede vozidiel najväčší. Scala ponúka až 467 litrov. Po sklopení sedačiek dostanete až 1 410 litrov. Skvelým nápadom z „Londýna“ je aj dáždnik ukrytý vo dverách alebo elektricky ovládané piate dvere (za príplatok).
Virtuálny kokpit je dominantou
Že to doteraz nebola až taká revolúcia? Dominantnými prvkami v interiéri sú dva displeje, jeden s uhlopriečkou 9,2´´, ktorý je umiestnený v strede palubovky, a pred vodičom sa nachádza displej s rozmerom 10,25 palcov. Nečakajte ich ale v základe, tento element je za príplatok, čo však nič nemení na tom, že tieto displeje ovládli celý interiér a robia z neho skutočne virtuálny kokpit ako z videohry.
Práve displeje sú súčasťou infotainment systému, ktorý ponúka 5 základných zobrazení. Nezabúdajte, že ide o vylepšenie za príplatok. Infotainment systém umožňuje vodičovi napríklad za pomoci mobilného telefónu zamknúť či odomknúť vozidlo, aktualizovať mapy v navigácii a dokonca, ŠKODA Scala je prvým sériovo vyrábaným vozidlom značky ŠKODA, ktoré umožňuje pripojenie k internetu. Zabudovaná je karta eSim, ktorá podporuje rôzne služby a funkcie.
Progres na poli bezpečnosti
Asistenčné systémy posúvajú bezpečnosť modelu Scala na skutočne vysokú úroveň. Novinkou je tzv. Side Assist, ktorý upozorňuje vodiča na to, že vozidlo za ním má úmysel predbiehať alebo sa nachádza v mŕtvom uhle. Blind Spot Detect vie zaregistrovať vozidlo až do vzdialenosti 70 metrov a dokáže tak vodiča včas varovať i na diaľnici.
Na požiadanie je tu i adaptívny tempomat, ktorý je aktívny až do rýchlosti 210 km/h. Zaujímavejšie sú Lane Assit a Front Assist, ktoré asistujú pri jazde v pruhoch a mali by sa stač súčasťou štandardnej výbavy. Užitočným môže byť aj Park Assist, ktorý auto zaparkuje bez vašej asistencie. K bezpečnosti určite prispieva i FULL LED svietenie, ktoré Scala vehementne prezentuje a pri jazde v noci je určite skvelou pomocou. Cestujúcich chráni aj deväť airbagov.
Pod kapotou päť motorov
Motory, ktoré Scala ponúka, spĺňajú emisnú normu Euro 6D-TEMP. ŠKODA pre Scalu uvádza až päť motorizácií v rozpätí od 90 do 150 koní. Všetky motorizácie budú k dispozícii s manuálnou prevodovkou. Líšiť sa bude iba počet stupňov. Základným agregátom je motor s objemom 1.0 TSI, ktorý ponúkne 70 alebo 85 kW, respektíve 95 alebo 115 koní. Špecifický je motor s označením 1.0 G-TEC, ten ponúkne 66 kW a teda 90 koní. Vyšším výkonom sa budú pýšiť motory s objemom 1.5 TSI a 1.6 TDI.
Za príplatok bude k dispozícii i športový podvozok so systémom Sport Chassis Control. Podvozok bude v tomto prípade o 15 mm nižšie posadený a zlepší aerodynamiku jazdy.
Jazdné vlastnosti a cenová relácia
Prvé testy model Scala radia poriadne vysoko. Tí, ktorí auto testovali, o ňom hovoria ako o komfortne ladenom aute, no zároveň športový mód autu pridá na dynamike a živočíšnosti, čo však vôbec neukrojí z komfortu jazdy. Odborníci hovoria o tom, že Scala sa môže pozrieť do očí konkurentom ako napríklad VW Golf. Scala predovšetkým pôsobí noblesne a nie tak športovo, no dravý duch už pri pohľade na prednú masku nechýba. Presné cenovky ešte nie sú známe, no odhadovaná základná cena by sa mohla pohybovať na úrovni 13 500 eur.