Zimné ročné obdobie sa na Slovensku v posledných dekádach stalo nevyspytateľným. Počasie si často robí, čo chce a neraz nás nemilo zaskočí. Podobne je to aj s prvým mrazom a snehom. Pre mnohých šoférov je sneh a ľad na cestách doslova nočnou morou. V cestnej premávke je bezpečnosť vždy na mieste, no ak je vozovka pokrytá ľadom alebo snehom, platí to dvojnásobne. Ako teda jazdiť bezpečne na snehu? Ktoré pravidlá by mal šofér dodržiavať?
Základnou povinnosťou šoférov v zimnom období sú zimné pneumatiky. Nepísané pravidlo hovorí, že okamžite ako klesne teplota pod +7 °C, letné pneumatiky treba odložiť do garáže a obuť treba kvalitné zimné pneumatiky. Ak sa neriadite teplotou, možno vám pomôže zákon, ktorý ukladá povinnosť používať na vozidle zimné pneumatiky od 15. novembra do 31. marca, ak je na vozovke súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námraza. Určite s prezutím nečakajte na prvý sneh.
Cit pri riadení
Pri jazde po zasneženej vozovke je dôležité ovládať pedále brzdy, spojky a plynu ešte citlivejšie, ako je tomu na bežnej vozovke. Pri rozbehu na šmykľavej ceste neurobíte chybu, ak auto do pohybu uvediete na druhom prevodovom stupni. Zníži sa tým počet otáčok a rozbehnete sa bez prešmykovania kolies. Citlivo manipulujte aj so spojkou, žiadne prudké púšťanie spojky, opäť by ste sa ľahko ocitli v šmyku.
Dodržujte odstup
Odstup je pri jazde po namrznutej vozovke kľúčovým faktorom. Brzdná dráha sa na takomto povrchu predlžuje až trojnásobne. Preto vozidlo pred vami určite nenaháňajte a ak sa rozhodnete predbiehať, podraďte rýchlosť a predbiehajte plynulo, nie prudkým zošliapnutím plynového pedálu. Keď sa s autom zaraďujete do pruhu pred predbiehané vozidlo, nerobte prudké pohyby volantom, ľahko tým totiž stratíte nad autom kontrolu.
Nebezpečenstvo šmyku
Množstvo odborníkov sa zhoduje, že šmyk si nemožno nacvičiť. Ak ho očakávate, schopnosť reagovať je vyššia, no to platí na cvičisku či na dráhe, nie v cestnej premávke. Ak šmyk dostanete priamo na vozovke pri nájazde do zákruty, reagovať je ťažšie.
Do zákruty v prvom rade vždy brzdite už dopredu, prípadne podraďte a brzdite motorom. Ak je rýchlosť predsa len vysoká a dostanete sa do šmyku, platí zásada, aby ste sa snažili vyrovnať riadenie a zároveň zošliapli spojku. Nie brzdu! Zošliapnutím brzdy podporíte nedotáčavosť kolies a tým pádom podporíte trenie. Brzdiť môžete, až keď vozidlo vyrovnáte, čo sa môže podariť, ak otočíte počas šmyku volantom v protismere šmyku, tzv. kontra.